Для підйому і переміщення важких вантажів людиною активно використовується спеціалізована техніка. Одним з основних підйомних, тягових або несучих елементів в ній виступають сталеві троси. Щоб захистити сталеву основу канатів від корозії, передчасного стирання, поверхня дротів покривається захисним шаром цинку. Оцинковані троси здатні витримувати великі навантаження в напруженому режимі, забезпечуючи надійність і безпеку транспортування вантажів.
Особливості оцинкованого троса
Конструкція ременя являє собою скручені особливим способом пасма з дроту, покритого цинком фасонного або круглого перерізу. Вони, своєю чергою, завиті навколо сердечника. Максимальний показник розтяжності оцинкованого каната складає 900-3500 Н/кв. мм Міцність траверс залежить від діаметра і кількості використаного дроту, а також від щільності та напрямки звивок.
Покритий цинком матеріал стійкий до корозії, тому його часто використовують в суднобудуванні, нафтогазопереробній та гірничорудній промисловості, а також як страховки та в побуті. Перед початком експлуатації слід ознайомитися з трьома ступенями цинкування ланцюга:
- ОЖ — призначені для застосування у дуже жорсткому середовищі;
- З — використовують у твердому середовищі;
- З — пристосовані для експлуатації у середовищі середньої агресивності.
Відповідно до призначення сталевих тросів до них пред'являються специфічні вимоги. Так, для навантаження на розтяг призначені сталеві ланцюги, що відповідають стандартам ДЕСТ 3077-80. Вони відрізняються особливою жорсткістю і стійкістю до впливу негативних факторів навколишнього середовища. А оболонка з пластикату, яка іноді використовується в якості додаткового покриття, забезпечує захист виробу від механічного та іншого впливу, а також робить його ще більш міцним.
Серед переваг застосування ланцюга з цинковим покриттям виділяють:
- високий ступінь стійкості до корозії (у порівнянні з металом без покриття);
- можливість підйому великих вантажів (виріб діаметром 6-8 мм може витримати 500 кг);
- безпека матеріалу для навколишнього середовища.
У вигляді перерахованих факторів канат оцинкований — це підходящий варіант для фіксації насоса у свердловині.
Де застосовуються сталеві оцинковані троси
Переваги у вигляді антикорозійних властивостей, помірної вартості й довговічності оцинкованих тросів роблять можливим їх застосування в агресивних середовищах. Особливо поширене використання сталевих стропів з цинковим покриттям при роботі в умовах підвищеної вологості, на відкритому повітрі:
-
у суднобудуванні;
-
при створенні грозозахисних систем;
-
у будівництві;
-
в насосних установках і т. п.
Технології виробництва оцинкованого дроту
Цинкування дозволяє отримати надійний, стійкий до корозії й зовнішніх впливів продукт. Використання полімерів або фарбування не дасть такого результату, бо подібні покриття не стійкі до механічного впливу і можуть стати причиною корозії підстави.
Цинкування проводиться наступними способами:
Гаряче. Попередньо катанка з міді, стали або алюмінію очищається, знежирюється, протравлюється, промивається і просушується. Після підготовки дріт пропускають через розплавлений цинк. Це найбільш ефективний спосіб оцинковки, але він має і свої мінуси — нерівномірне нанесення шару цинку. Виріб, покритий термічно, має сіру, матову поверхню і служить в середньому 20-50 років.
Холодне. Обробка основи з міді, стали або алюмінію грунтовками з цинковим порошком, при цьому утворюється покриття, схоже з полімерним. Технологія без термічної обробки також не дає можливості домогтися рівномірності виробу.
Гальванізація. Це осадження тонкого шару металу на підготовленій базі. У проведенні електролітичного осадження відбувається з'єднання молекул покриття й основи, в результаті вони утворюють монолітний виріб. Така оцинковка виходить однорідною, і повністю відсутній ризик відшарування. Дана технологія дозволяє отримати блискучу поверхню. Матеріали, оброблені способом гальванізації, широко використовуються для виготовлення сітки рабиці.
Газотермічне. На основу проводиться термічне напилення рідкого або порошкоподібного цинку. В результаті зовнішній шар являє собою безліч лусочок, і щоб підвищити стійкість покриття, такий дріт додатково фарбують або наносять лак.
Термодифузійне. Проводиться нагрівання цинку до температури 2600ºС, в результаті чого він набуває форму пара. Речовина проникає в структуру основи, утворюючи надійне зчеплення. В результаті термічної обробки виходить міцний виріб, без напливів і пір.
Популярні ДЕСТи та DINи оцинкованих канатів (тросів
З однаковим ДЕСТами та DINами виробляються як оцинковані, так і прості сталеві троси, тому мають ідентичне призначення. В деяких випадках перевагу краще віддавати виробам з цинковим покриттям, попри однакові інші характеристики.
ДЕСТ 3062-80 – застосовується для канатів з одинарним скрутом і дротами в пасмах, дотичними лінійно. У виробах використовується металевий сердечник. Висока жорсткість дозволяє використовувати інвентар при великих розтягуючих навантаженнях (в ролі корабельних снастей і відтягуючих пристосуваннях). Також допустимо застосування ДЕСТа 3062-80:
- в якості грозозахисного елемента високовольтних ліній;
- у вигляді несучого пристрою для підвісних дахів;
- підвішуванні риболовного обладнання на кораблях.
ДЕСТ 3063-80 – використовується при виготовленні вантажних спіральних сталевих строп з одинарним скрутом і точково дотичними в пасмах дротами. З-за високої жорсткості виробів не слід використовувати їх в умовах динамічних навантажень і транспортних вантажопідйомних механізмах. Застосовуються:
- розтяжці щогл,
- підвісних мостів,
- суднобудуванні,
- захист повітряних ліній передач (за що їх також називають блискавковідводами).
ДЕСТ 3064-80 – застосовується для спіральних виробів з точковим торканням дротів пасм і одинарним типом звивки. Стропи підходять для активного використання в умовах незначних знакозмінних вигинів і динамічних навантажень і застосовуються:
- у пристроях відтяжок щогл,
- для підвісу риболовецьких снастей,
- в якості перемичок заземлень,
- як блискавкозахисний елемент для високовольтних електроліній;
- для тросової частини контактних мереж тролейбусів.
ДЕСТ 3066-80 – використовується для створення вантаженесучих елементів з подвійним плетінням, конструкцією 6х7+1х7 лінійним дротяним контактом у пасмах. Особливістю виробів є потовщення дроту верхніх пасом, які надають їм додаткову зносостійкість і стійкість до стирання. Широко експлуатуються:
- у підйомної та транспортної техніки,
- для шахтових підйомних механізмів, ліфтів,
- для підвісних магістралей,
- в якості опорних елементів на судах.
ДЕСТ 3067-80 – характерний для канатних елементів з подвійним скрутом і точковим контактом дротів у пасмах. У таких виробах використовується гнучкий металевий сердечник, що збільшує їх міцність. Наявність цинкового покриття дозволяє користуватися виробами при:
- буксируванні вантажів,
- грозозахисті,
- лісосплавних кріпленнях,
- відтягуючих і підтримуючих пристроях в умовах мінливого клімату.
ДЕСТ 3069-80 – застосовується для сталевих кріплень, які мають органічний сердечник, подвійне плетіння (ліве або праве) і лінійний дотик дротів зі збільшеним діаметром у пасмах. Використовується:
- в якості оснастки риболовецьких тралів,
- в розтяжках,
- для підвісів,
- у господарських потребах.
ISO 2408 – стандарт, що використовується для створення сталевих строп з конструкцією 6х12+FC. Використання органічного або синтетичного сердечника надає таким кріпленням м'якість і легкість. Використовуються:
- у монтажних роботах,
- в морській промисловості (швартування човнів, підвіси, суднобудування),
- для виконання побутових функцій.
DIN 3053 – міжнародний стандарт для створення спіральних стропів з одинарним плетінням. Кожен дріт закручується навколо власної осі, що дозволяє сформувати спіральне пасмо з мінімальним внутрішнім простором. Використовуються у:
- крановій техніці,
- споруді автомобілів,
- підвісних конструкціях доріг і мостів,
- грозовому захисті.
DIN 3055 – застосовуються для створення тросів, в яких використовується 6 дротяних пасм, які обвиваються навколо сердечника з органічних або синтетичних матеріалів. Конструкція робить стропи гнучкими та міцними. Можуть застосовуватися для:
- вантажопідіймальних кранів,
- підйомних механізмів,
- підвісу.
Де застосовується трос оцинкований у ПВХ оболонці DIN 3055
Помірна вартість, безпека використання та відмінні робочі характеристики сприяли широкому розповсюдженню троса DIN 3055:
-
на суднових механізмів для підйому вантажів;
-
у якості вант і розтяжок;
-
у вигляді несучих стропів мостів, канатних доріг;
-
як засоби для встановлення підвісних дахів;
-
оснащенні тралів;
-
шахтових вантажних підйомниках і т. п.
Застосування оцинкованого дроту при установці насоса у свердловині
Сталевий трос, покритий цинком, забезпечує тривалий термін служби кріплення (за умови правильного монтажу конструкції). Цинкування захищає стропи від руйнівного впливу грунтових вод і продовжує термін експлуатації в 3 рази в порівнянні з траверсами без покриття.
До виробів такого роду застосовують стандарти ДЕСТ 3090-73. Це сталевий канат закритого типу, який покритий шаром зетоподібних дротів. Відмітними особливостями виду є:
- велика опорна поверхня;
- мінімальне подовження при підйомі вантажу;
- міцність траверс.
На відміну від синтетичних тросів оцинковані мають більшу зносостійкість. А в порівнянні з ременями з нержавіючої сталі їх вартість значно нижче. Так, зіставивши плюси й мінуси, ви зможете зробити правильний вибір способу страховки насоса у колодязній свердловині.