Сталеві канати використовуються в багатьох сферах промисловості, де робота пов'язана з необхідністю підйому і транспортування великогабаритних або важких вантажів. У процесі використання троси часто пошкоджуються і не підлягають ремонту. Пошкодження, при яких подальше використання вироби можливо, а при яких — ні, визначається нормами бракування.

Типові ушкодження сталевих канатів

Ці правила враховують:

  • кількість обірваних дротів,
  • порушення цілісності пасом, сердечника,
  • зменшення діаметра і площі металевого перетину вироби.

Але існують і інші типові дефекти, при яких необхідний додатковий контроль стану або виведення з роботи окремого каната.

Види та причини появи пошкоджень сталевих канатів

Існують такі різновиди зносу сталевого троса:

  • Штопор. Це нерівномірний розтяг дроту. Він з'являється у місцях затискачів;
  • “Ліхтар”. Типове пошкодження характерно для багатошарових тросів. Причиною називають підвищене навантаження на сердечник, а також перетискання зовнішнього шару дроту;
  • Петлеподібний вихід. Він виникає при малій кількості мастила каната. Вантажонесучий елемент втрачає свої властивості, тому виту конструкцію з петлею потрібно замінити;
  • Розпушення дроту. Типова вада супроводжується розпушенням верхнього шару пасм. З-за зміни положення плетеної конструкції, строп стає менш міцним;
  • Виникнення місцевого потовщення. Як і утворення “ліхтаря”, часто це пошкодження викликане підвищеним навантаженням на сердечник. Це призводить до потовщення і моментального розриву каната. Тому не варто уникати його заміни;
  • Затягування пасма. Причиною вади вважають деформацію внутрішньої частини стропа. Особливо знос помітний в місцях стику з анкерним кріпленням;
  • Розчавлювання троса. Воно виникає при порушеннях умов експлуатації. Це призводить до сильного зносу сталевої плетеної конструкції в місці дефекту;
  • Кілочка. До її появи призводить затягування петлі або злам. Вада виникає при порушенні технології підготовки вантажонесучого елемента до використання.

Будь-які пошкодження стропа не повинні залишатися непоміченими. Інакше дефект може призвести до надзвичайної ситуації на роботі. При виникненні вади, трос потрібно демонтувати.

Як уникнути пошкодження каната: поради по використанню

Є два способи уникнути зносу багатожильної конструкції:

  • Дотримання норм ДСТу. Порушення умов експлуатації може призвести до аварійного розриву стропа і подальшого демонтування;
  • Використання мастильних матеріалів. Захисна обробка обмежить вплив агресивного середовища на трос зі сталевого дроту.

Перед нанесенням нового шару мастила, строп потрібно очистити від залишків старого матеріалу. Робити це слід за допомогою металевих щіток і бензину, а також з використанням автоматичного обладнання.