Сталевий трос – один з найважливіших елементів конструкції вантажопідйомних механізмів. При появі серйозних пошкоджень у його структурі, трос слід замінити новим. Все частіше власники вантажопідйомних кранів роблять це самостійно.

Правильне встановлення стальканату є запорукою його довгої служби, нарівні з якістю матеріалів, технологією виготовлення та дотриманням умов експлуатації.

Причини для заміни троса

При роботі з вантажопідйомними механізмами слід регулярно оглядати робочі канати на предмет зношування. Вантажонесучий елемент рекомендують замінити у разі:

  • утворення видимих на ненавантаженому канаті перегинів;
  • видавлювання сердечника назовні;
  • розриву або зламу однієї, або кількох пасом;
  • хвилястості, викликаної спіральним скручуванням поздовжньої осі виробу;
  • наявності корозійних пошкоджень з пошкодженням цілісності дротів;
  • зменшення розміру перерізу на 7% і більше.

Існують і інші критерії для негайного виведення з експлуатації сталевих строп, які детально описані в нормах бракування.

Особливості розпакування

Разом з придбанням відрізка каната необхідної довжини, вам повинні надати документи на нього. У завіреному сертифікаті міститься повна інформація про структуру виробу, вантажопідйомність і інші параметри.

Далі необхідно перевірити правильність упаковки. Краще всього, коли трос змотано на котушку. Такий спосіб упаковки зводить до мінімуму ризик пошкодження каната під час транспортування.

Якщо метраж занадто малий для намотування на барабан сталевий строп змотується в бухту. При додатковій упаковці в поліетилен бухта також дозволяє безпечно транспортувати виріб. Для правильного розпакування вам може знадобитися спеціальний пристрій. Розмотування кабелю з нерухомої бухти може супроводжуватися утворенням зламів, загинів, петель.

Забороняється тягнути строп по землі, бо до змазки, якою він опрацьований, можуть приставати абразивні частинки, бруд, пил. При упаковці в бухту троса і відсутності пристрою для розмотування, виріб необхідно розтягнути на всю довжину на чистій поверхні.

Технологія заміни каната

Встановлення нового сталевого стропа і демонтаж старого найбільш вигідно робити одночасно.

Блочна підвіска опускається вниз і встановлюється на технологічній підставці, дозволяючи рухомим блокам вільно обертатися. На котушку лебідки з боку кінця каната, який не проходить крізь блокову систему і кронштейн, встановлюється затискач. Сама гілка скидається вниз і намотується на котушку пристроєм підйому блокової підвіски. При цьому вільний кінець не проходить крізь останню, а з'єднується з кінцем нового троса. В процесі подальшої навивки новий строп проходить крізь рухливі блоки.

Найкраще робити запасовку вантаженесучого виробу з котушки, встановивши її на вал механізму, який можна крутити й гальмувати при необхідності. При правильному процесі заміни його натяг троса повинно забезпечуватися гальмуванням котушки, а не самого виробу. Натяг в процесі встановлення нового каната необхідно для щільного змотування нижніх витків каната на барабані.

Після запасовки слід перевірити міцність виробу за допомогою підвішування номінального вантажу. Вантажопідйомний механізм (кран маніпулятор) приводиться в робочий стан, а навантажений канат кілька разів повністю розмотується і змотується з допомогою вантажної лебідки. Процес дозволяє не тільки перевірити міцність, але і найбільш щільно укласти витки сталевого стропа навколо котушки лебідки крана.

Якщо в процесі роботи виріб, встановлений на механізм, починає закручуватися, слід провести певну послідовність дій, що включає:

  1. звільнення гака від вантажу;
  2. повне висування стріли підйомного пристрою;
  3. встановлення її під кутом, що дорівнює 65 градусів;
  4. розмотування троса до максимального наближення до землі;
  5. візуальний огляд і підрахунок кількості перекручень виробу;
  6. підйом такелажу і втягування стріли до транспортного положення;
  7. від'єднання кріплення стропа від оголовка стріли й поворот виробу в бік, зворотній скручуванню, необхідну кількість разів (не більше 4 оборотів за один підхід);
  8. повторне закріплення троса і його дво-, триразове піднімання й опускання на всю довжину;
  9. огляд виробу на предмет виправлення дефекту.

У разі якщо закручування залишилося, необхідно повторно виконати вищеописані дії. Після завершення процедури заміни троса необхідно внести відповідні відомості в паспорт вантажопідйомного механізму, приклавши до них завірену копію сертифіката виробу.

Дотримання основних рекомендацій і правильної послідовності дій дозволить без зусиль самостійно замінити зношений канат новим.