Лінії електропередач, перебуваючи на відстані від 5 метрів до землі, значно схильні до удару блискавкою. В результаті високого розряду спрацьовує протиаварійна автоматика, що призводить до знеструмлення великих зон і навіть аварій на станціях і підстанціях. Близько 80% аварій на ВЛ відбуваються при впливі розряду блискавки, тому важливо вжити заходів щодо запобігання ушкоджень під час грози. Для цього проводять монтаж спеціального грозозахисного троса.

Навіщо потрібен грозозахисний трос

Тросовий блискавковідвід, розташований над фазними проводами, що забезпечує безпечну експлуатацію ліній електропередач в будь-яких погодних умовах, бо приймає удар на себе і відводить струм в сотні ампер коштом заземлюючих пристроїв.

Для монтажу блискавковідводу використовується сталевий оцинкований або стале алюмінієвий грозозахисний трос, перетином 50-70 мм.

Грозозахисний трос прокладають на ВЛ з напругою від 110 кВ, встановлених на металеві або залізобетонні опори. На ВЛ напругою до 35 кВ, прокладених на дерев'яних опорах, захист від блискавки прокладається лише на підходах до станцій.

Захисний кут грозозахисного троса

Тросова конструкція встановлюється з урахуванням безлічі параметрів, оскільки правильний монтаж є запорукою виконання нею своїх функцій. Помилка в розрахунках і неправильне встановлення можуть призвести до аварії й знеструмлення великих ділянок. Правильне монтування значно знижує ймовірність отримання шкоди, що приводить до відключення лінії або перегорання проводки в будинку. При обчисленні питомого навантаження, діючого на трос, беруть до уваги:

  • ожеледне навантаження на метр стропа,

  • вітрове навантаження,

  • сумарні ожеледі й вітрові навантаження,

  • постійне навантаження, викликане вагою самого сталеканату.

Взявши до уваги всі ці навантаження, обчислюють захисний кут троса. Ця величина означає кут між вертикаллю, що перетинає канат грозозахисту і лінією, що об'єднує систему захисту з найближчим захищеним кабелем. За цим показником визначається висота монтажу сталеканату.

Захист повітряних ліній електропередач

Для запобігання попадання блискавки використовується спеціальна схема монтування громовідводу. Сам трос кріпиться із застосуванням ізоляції, а заряд переходить на заземлення крізь іскровий проміжок. Також для збільшення терміну експлуатації сталеканату використовується автоматична система плавки ожеледі, яка знижує кількість аварійний ситуацій на високовольтних лініях.

При напрузі лінії 150 кВ, відсутності системи плавки ожеледі, телекомунікаційного зв'язку, ізольоване кріплення встановлюється безпосередньо на опорах.

При напрузі високовольтної лінії в межах 220-750 кВ додатково застосовуються шунтовані ізолятори.

Крім оптоволокна, передача високочастотних сигналів може здійснюватися конструкцією з двох грозозахисних ізольованих канатів з горизонтально розташованими силовими кабелями. Але оптоволоконні технології переважно через зниження матеріальних витрат і простоти обслуговування лінії.

Відмінність грозозахисного троса від інших типів

Головною відмінністю грозотросів від інших сталевих канатних виробів виступає покриття цинком кожної окремого дроту в пасмах. Попри це оцинкована сталь має невисокий опір і падіння напруження, викликане дуже великими струмами, не завдає сталеканату шкоди через короткостроковість розряду блискавки.

Наявність цинкового покриття дозволять обійтися без густої змазки, а також захищає виріб від корозії, що особливо важливо при роботі в умовах агресивного середовища. Металевий сердечник забезпечує канату достатню міцність і довговічність.

Процес монтажу

Тросовий захист прокладається в анкерних прольотах і аналогічний прокладці проводів.

Монтаж проходить наступним чином:

  1. Розкочування і підняття на опори. Інженери проводять розкочування з використанням тягового механізму, найчастіше це трактор, до якого кріпиться край дроту. Під час руху трактора розмотує котушку, встановлену на розкочувальному пристрої спочатку монтажної лінії, і прокладає провід. Далі його розташовують на роликах, закріплених на опори, за якими проводиться піднімання і регулюється натяг. При розкочуванні проводиться з'єднання елементів сталевими з'єднувачами.
  2. Натяг. Проводиться також за допомогою тягового транспорту. При протяганні проводу особливу увагу інженер повинен приділити місцях з'єднання проводів. Також при натяжці враховується стріла провисання: являє собою проміжок між двома точками кріплення та найнижчою точкою його провисання.
  3. Кріплення. При монтажі блискавковідводу на повітряних лініях до 110 кВ інженер проводить кріплення за допомогою сполучної арматури без використання ізолятора. На ВЛ напругою 220 кВ блискавковідвід кріпиться з використанням ізолятора. Після кріплення проводиться пристрій заземлення.

    У зв'язку з тим, що захист ВЛ електропередач від блискавок відіграє важливу роль, варто приділити особливу увагу придбанню матеріалів для її прокладки. Компанія «УкрЕкоПродукт» пропонує троси та канати, рекомендовані стандартами, і необхідні такелажні елементи. Замовити продукцію й отримати консультацію можна за телефоном.