На сучасному ринку представлено близько чотирьох десятків різновидів сталевого каната. Всі вони виготовляються відповідно до ДЕСТів, але при цьому можуть сильно відрізнятися один від одного. Щоб розібратися в цьому, необхідно вивчити класифікацію канатів.

Класифікація сталевих канатів

У виробництві використовується велика кількість ДЕСТів. У них багато відмінностей. Вони пов'язані не тільки зі структурою, але і з функціоналом. Основні відмінності позначають буквами при маркуванні виробів:

  • застосування: вантажелюдські (в загальноприйнятих позначеннях — «ВЛ») і вантажні («В»);
  • точність і спосіб виготовлення: нормальний або підвищений («Т»);
  • наявність покриття на дротяних скрутках канату:

- без покриття, вони підходять для звичайних умов;

- оцинковані, до них звертаються. якщо є агресивне середовище, маркуються буквою «С»; 

- для суворого жорсткого навколишнього середовища, вони позначаються Ж.

  • вигляд загального перерізу: круглий або плоский — не маркується;
  • форми дротяних пасм: круглі, у формі еліпса та у формі букви Z, також не відображаються при маркуванні.

Окремо хочеться відзначити способи скрутки пасом у разі одинарного звивання. Вони розрізняють так:

  • ТД або точкове дотик сталевих скруток між пластами;
  • ЛД — лінійний дотик;
  • ЛД-О — лінійний дотик, діаметр дротів однаковий;
  • ЛД-Р — лінійний дотик, діаметр різний;
  • ЛД-РО — змішаний тип при лінійному торканні в різних шарах в пасмах спостерігається різний діаметр скруток;
  • ТЛД — комбінований тип дотику: точково-лінійний.

За способом скручування розрізняють троси, що не розкручуються «Н» і ті, що розкручуються. Може використовуватися лівостороннє і правостороннє скручування. Є рихтовані (Р) і не рихтовані вироби. При скручуванні можуть бути використані кілька напрямків:

  • хрестовий;
  • односторонній — О;
  • комбінований   К 

Тому, якщо ви звернетеся до найменування товару, ви можете дізнатися всі його основні характеристики. 

Відмінності вітчизняних та імпортних канатів

Перш ніж почати використовувати імпортне вантажопідйомне обладнання, потрібно переконатися в тому, що в разі несправності у вас буде можливість придбати потрібні комплектуючі деталі й тягові елементи. Їх можна придбати безпосередньо у компанії-виробника через дилерську мережу або ж спробувати замовити їх у місцевих виробників.

Слід пам'ятати, що конструкція російських і імпортних канатів може істотно відрізнятися, тому мало знати лише їх діаметр або питоме розривне зусилля. Потрібно уважно вивчити вимоги ДЕСТ і європейські нормативи, щоб підібрати найбільш відповідний виріб.

Можливість взаємозамінності сталевих тросів на альтернативні аналоги

Багато канатів взаємозамінні. Якщо внутрішня конструкція дроту, тросів, а також умови її застосування, транспортування і зберігання схожі, вони можуть взаємно заміняти один одного в роботі. Але існують певні нюанси. Скажімо, є низка моделей, взаємозамінність яких працює лише в одному напрямку або обмежена певним діапазоном діаметра. Кваліфіковані консультанти УкрЕкоПродукт проконсультують вас з даних питань і порекомендують альтернативні варіанти заміни тієї чи іншої продукції.

Правила транспортування та зберігання сталевих канатів і тросів

На кожному підприємстві функціонує певний перелік виробничого транспорту, що застосовується для транспортування тросів. Способи його експлуатації контролюються відповідними правилами безпеки. Важливо, щоб умови перевезення зберігання тросів відповідали даним правилам і здійснювалися належним чином.

Поза залежності від типу скрутки сталок (подвійна, одинарна або ін.), основні вимоги наступні:

  • вісь барабана розміщується таким чином, щоб вона перебувала паралельно підлозі;
  • барабани не можна розміщувати плазом. Щоб вони не перекочувалися використовують клинові бруси;
  • якщо вантаж транспортується за допомогою кранів, їх максимальна вантажопідйомність повинна враховувати повну вагу троса і барабана;
  • через центральний отвір барабана проходить спеціальна вісь, за яку кріпляться спеціальні стропи, які забезпечують розвантаження товару;
  • скидання барабанів навіть з незначної висоти виключено. Щоб уникнути їх деформації між стропами розміщується траверса;
  • якщо при розвантажувально-навантажувальних роботах не застосовуються вантажопідйомні механізми й крани, допускається розвантаження барабанів за допомогою пандуса. Барабан скочується з транспортного засобу строго в напрямку нанесеного на фланець стрілки.

Сталеві канати слід зберігати в провітрюваних приміщеннях або під навісами. Якщо це закрите приміщення, то перепади вологості й температури повітря повинні відрізнятися від погодних умов на відкритій місцевості. Ймовірність попадання парів і опадів корозійної атмосфери повинні максимально виключатися.

Рекомендації з використання канатів подвійної звивки

Базові рекомендації для ефективного застосування сталевих виробів:

  • регулярно перевіряйте цілісність як каната, так і його блоку
  • уникайте заїдання троса при намотуванні й розмотуванні;
  • своєчасно усувайте всі петлі;
  • кріпіть канат до спеціальних пристроїв барабана, а не до його валу;
  • барабан і опорна установка повинні розташовуватися таким чином, щоб кут девіації канатного виробу становив не більше 1,5 градуса;
  • не допускайте ослаблення троса в процесі експлуатації.

Види та специфіка використання канатів для кранів і шахт

Для оснащення кранової та шахтної техніки використовуються спеціальні сталеві троси, які відрізняються характеристиками звивання, покриттям, вагою, призначенням і функціональними властивостями. Найбільш поширені такі типи виробів:

  • ЛК-Р – витримують експлуатацію на будь-яких відкритих просторах і в агресивних середовищах. Рекомендуються до застосування в тих випадках, коли трос піддається знакозмінному вигину високої інтенсивності.
  • ЛК-О – ефективно функціонують в умовах підвищеного стирання. Ця особливість забезпечується внаслідок наявності у зовнішньому шарі дротів сталок збільшеного діаметру.
  • ЛК-РО – мають велику кількість дротів у пасмах, що гарантує їм гнучкість та еластичність. Відрізняються збільшеною опорною поверхнею і здатністю витримувати інтенсивні навантаження.  Можуть використовуватися в умовах агресивних середовищ і підвищеного абразивного зносу.
  • Так-то – рекомендуються до застосування в тих випадках, коли технічно неможлива експлуатація сталевих виробів з лінійним дотиком дроту.  

Критерії вибору сталевих канатів

У людей, які постійно працюють з металевими тросами та канатами, проблем з їх вибором практично не виникає. Неприємності починаються тоді, коли для роботи потрібен нестандартний канат. У цьому випадку потрібно скористатися ДЕСТ, в якому описана точна класифікація.

Згідно з цим ДЕСТ, всі металеві канати можуть розрізнятися за такими параметрами, як:

  • тип конструкції;
  • тип поперечного перерізу дроту;
  • тип, спосіб і напрям деталей звивання;
  • матеріал сердечника;
  • ступінь урівноваженості й закручення;
  • максимальний рівень міцності;
  • механічні властивості дроту;
  • призначення.

Головною конструктивною особливістю всіх сталевих канатів є кількість пасом (кісок) і спосіб їх звивання. Згідно з цією ознакою, звивання може бути одинарним, подвійним або навіть потрійним. У першому випадку скручується дріт спіралеподібно в один або кілька шарів. Якщо трос покритий зверху ще фасонним дротом, то його називають закритим.

Троси з подвійним звиванням складаються з тонких одиночних пасм, кількість яких може досягати шести. Саме їх використовують і для виготовлення канатів потрійного звивання.