Одним з елементів підйомників і транспортних пристроїв є коуші – кріпильні елементи, призначені для утримування сталевих тросів і канатів. При підйомі, переміщенні й монтажі вантажів використовуються коуші різної форми та конфігурації.

Особливості конструкції коушів

Коушем називають невеликий кріпильний елемент, по зовнішньому краю якого прокладений спеціальний жолобок. Завдяки цьому жолобку троси з металу не стираються і не деформуються в процесі експлуатації. Канавки, розташовані на зовнішній стороні коушів, також дозволяють надійно фіксувати вантажі навіть при дії бічних навантажень.

Залежно від виду і призначення, коуші можуть використовуватися у будівельній сфері та на виробництві. Щоб бути упевненим у безпеці навантажувальних робіт, коуші треба підбирати відповідно до діаметру каната. Ці параметри регламентуються державними стандартами. У ДЕСТі наводяться спеціальні таблиці й рекомендації, по яких можна звіряти вироби.

Згідно з державними стандартами, сталевий коуш повинен мати діаметр, який в 4 рази перевищує діаметр сталевого каната.

Види коушів

При вантаженні або будівельних роботах зазвичай використовуються відлиті коуші або коуші, що мають спеціальні перемички. Залежно від форми розрізняють наступні види кріпильних коушів:

  1. Круглі. Цей вид коушів вважається найбільш універсальним. Вони мають форму круга і використовуються в тих випадках, коли петлі троса також згорнуті у вигляді круга. Це доставляє зручність при здійсненні навантажувально-розвантажувальних робіт.
  2. Вантові. Використовуються в тих випадках, коли потрібна надійна фіксація, стягування або з'єднання елементів будівельних конструкцій. Вони мають невеликий внутрішній діаметр, але при цьому відрізняються високою вантажопідйомністю. В процесі експлуатації роблять мінімальне навантаження на металеві деталі.
  3. Суднові. Попри назву, цей різновид металевих кріплень використовується в самих різних сферах. Вони виготовляються по методу гарячого кування, що робить їх максимально міцними. Кожен виріб маркується для того, щоб зрозуміти, з яким видом троса воно може поєднуватися – металевим або синтетичним. Маркування також дозволяє визначити підйомну силу кріплення. Якщо виріб розрахований на навантаження до 2000 тонн, то в його маркуванні вказане «P20», а якщо воно здатне витримувати навантаження до 300000 тонн, то «C300».
  4. Клинові. Складаються зі вставки, обойми, спеціального клину і кріпильних «пальців». Вони найчастіше застосовуються для фіксації механізмів підняття вантажів, оскільки в процесі забезпечують максимальну дію певних сил. При цьому металеві троси фіксуються між обоймою і вставкою. При виборі цих пристосувань треба враховувати якість відливання і віддавати перевагу коушам без яких-небудь пір. Наявність отворів потенційна травмонебезпечно і може стати причиною передчасного псування пристосування.
  5. Закриті. Цей вид коушів виготовляється з суміші різних сплавів. Прийнятніше користуватися ними спільно з синтетичними тросами й тросами, виготовленими з сировини рослинного походження. Вони також мають бічні канавки, але борти при цьому у них закриті. Це перешкоджає ковзанню каната під час підйому або переміщення вантажів.