Сталеві канатні стропи зустрічаються в будівництві, в складських приміщення, портах, коли необхідно виконати вантажно-розвантажувальні, складські, такелажні та інші вантажопідйомні роботи. Це пов'язано з міцністю виробів, а також їх гнучкістю.

Крім канатних строп, використовують також ланцюгові,текстильні у яких є свої сильні сторони і специфіка. Знаючи ці особливості, можна буде без зусиль замінити канатні стропи так, щоб це ніяк не позначилося на безпеці проведених робіт. 

Де використовуються сталеві канатні стропи

Широке застосування канатні стропи знайшли в будівельній сфері, на підприємствах металургійної, машинобудівної та нафтохімічної галузей. Також вони зустрічаються на складах і портах. Там, де є потреба у перевезення великих і великовагових вантажів. Застосовуються вони при виконанні такелажних, ремонтних, монтажних, демонтажних, навантажувальних роботах.

Один з варіантів використання стропа УСК1 (СКП) - обв'язка великогабаритного вантажу. 1СК при наявності коуша застосовується для зачеплення, а строп СКП - як чалки. Вантажопідйомність 1СК в основному не більше 20 т, але за умови, що використовується канат, діаметр якого як мінімум 46,5 мм.

Вироби 2СК можуть бути використані для перевезення вантажів з двома точками кріплення або зачепа, вага яких не перевищує 25 т. За допомогою павука (стропи 4СК) можна переміщати предмети з, як мінімум, чотирма точками зачеплення (морські контейнери).

Сертифіковані вироби без зусиль витримують навантаження до 50 т, оскільки проходять всі необхідні випробування, що підтверджується відповідними документами. 

За допомогою УСК2 (СКК1) обв'язують і беруть "на зашморг" труби, колоди та інші вироби, які треба закріпити таким чином. Канатна гілка ВК - допоміжна і використовують її в разі комплектації гілковими різновидами стропів.

З чого виготовлені і з яких деталей складаються

Сталеві стропи сплітаються з канатів, в складі яких сердечник з намотаним на нього дротом. Кінці металевого троса закручуються в петлі за допомогою опресування алюмінієвою втулкою або вплітанням в тіло стропа - це ручне заплітання. Це не відноситься до канатних строп кільцевого типу, які представляють собою замкнуте кільце, де обидва кінці скріплюються між собою. 

Верхня частина може бути додатково забезпечена коушем, а нижня - гаком, талрепом, такелажною скобою, захватом. Якщо строп має кілька гілок, то вони з'єднуються вгорі на одній ланці - форма його може бути різною.

Кожен строп повинен відповідати ГОСТу і мати бірку, на якій вказана вантажопідйомність, дата випробувань, знак або назва виробника. Ці пристосування мають безпосередній зв'язок зі збереженням вантажу і життям людей, тому повинні відповідати всім вимогам безпеки. Якщо стропи багатогілкові, то бірка повинна бути на кожній гілці.

Складові компоненти канатних стропів:

  1. Серьга (підйомне ланка) - спеціальне вантажопідйомне пристосування з металу, один кінець якого фіксується на гаку, а інший - утримує звисаючі канатні гілки строп за петлі. За формою підйомна ланка може бути виконано кільцем, яке може бути нероз'ємного або роз'ємного типу.
  2. Заплетені петлі. Верхня петля фіксується за сережку, нижня - тримає гак.
  3. Втулка - це трубка, для виготовлення якої використовується сталь або алюміній. Вона необхідна для проведення опресовування петлі.
  4. Коуші на стропах - оправлення з металу, які поміщені всередину петлі разом з гаками з метою забезпечення вільного ковзання кільцевих кріплень гаків, які розміщені в них.
  5. Крюк - потрібен для захоплення чалки, рим петлі та ін.
  6. Засувка - підпружинена пластина, яка використовується як запобіжний замок. Застосовується для утримання чалки на гаку;

Додатково можуть бути застосовані захвати, струбцини, траверси та інші вироби. Весь механізм для захоплення вантажу, в складі яких є канатні сталеві стропи, називається "павуком". Конструкція може передбачати 4 і більше канатних гілок в стропі. Крім металевих канатних стропів, використовуються ланцюгові, а також - текстильні.

Переваги канатних строп

Канатні стропи широко використовуються завдяки своїм сильним сторонам. Наприклад:

  • сумісність з вантажними машинами будь-якого типу: підйомний кран, лебідки і не тільки;
  • відносно невелику вагу за умови наявності в складі максимум двох канатних віток;
  • здатність витримувати великі навантаження;
  • міцність;
  • тривалий термін експлуатації;
  • використання в екстремальних температурах — -60 ... + 40 ° С. Якщо є сталевий сердечник, то верхній поріг температури становить + 150 ° С;
  • безпека - сталеві канатні стропи руйнуються не відразу, а поступово, при цьому деформації помітні відразу. Завдяки цьому, необхідно своєчасно їх міняти, не доводячи до аварійної ситуації;

Технічний огляд каната і критерії заміни

У стандарті ISO 4309 зазначено, що визначити експлуатаційну безпеку каната можна в разі точної оцінки таких показників:

  • знос дротів - зменшення діаметра сталевого каната;
  • число обривів дротів і як вони розташовані;
  • корозія внутрішня і зовнішня;
  • пошкодження і знос каната.

На що можна замінити канатні стропи

Якщо працювати потрібно з крихкими вантажами, то замінити канатні стропи краще на текстильні. Вони акуратно зможуть обхопити товар без вірогідної деформації зовнішнього його виду і форми. 

Якщо роботи будуть проводитися при екстремальних температурах (до + 500 ° С) то зупинитися потрібно на ланцюгових стропах. Вони розраховані і витримують такий температурний режим. Крім цього, такі вироби відрізняються підвищеною гнучкістю і підходять для будь-якого виду стропування.