Стропи й чалки - спеціальне оснащення, яке використовується під час проведення завантаження й розвантаження, за допомогою вантажопідйомних механізмів і обладнання. Чалки з каната використовують майже у всіх сферах життєдіяльності людини. Для її виготовлення використовують особливі марки стали, що відрізняються підвищеною міцністю, ті, які добре справляються з навантаженнями динамічного типу. 

Маркування строп і чалок

На продукції обов'язково повинна бути бирка, на якій вказана така інформація:

  • тип чалки, матеріал виготовлення, кількість гілок;
  • довжина;
  • максимальний показник вантажопідйомності;
  • виробник;
  • дата проведення випробувань вироби.

Крім цього, необхідно ще правильно їх використовувати. А саме:

  • перевіряти, в якому стані знаходяться стропи, в терміни які вказані в документації до них;
  • якщо є ушкодження механічного типу, відсутні бірки або стропи, які не пройшли планову перевірку, використовувати не можна;
  • застосування виробів при температурі понад 1250° зменшує вантажопідйомність стропа на чверть;
  • з урахуванням схеми стропування змінюється;
  • якщо підйом здійснюється петлею, треба стежити, щоб строп знаходився без руху по відношенню до вантажу при підйомі.

В якому випадку дозволяється счалювати канати

При роботі зі сталевими чалками треба спочатку дотримуватися вимог правил техніки безпеки, дотримуватися проекту виконання робіт та інших регламентуючих документів.

У загальному випадку зрощувати вантажні сталеві канати не можна, однак інші канати допускається счалювати тільки за умови, що місце зрощування не потрапить на барабан або вантажопідйомний блок.

Виготовляти стропи можуть тільки спеціально навчені працівники за професією "заплітальник". Обов'язкове використання засобів індивідуального захисту рук. Вихідний матеріал для чалок - канати, виготовлені згідно ГОСТом.

У загальному випадку зрощування кінців тросів здійснюється на відстані 0,5-1,4 м, що залежить від діаметра каната. При цьому треба впевнитися, що зрощують канати мають один діаметр і однакову конструкцію. 

Здійснюється накладення марок і розпуск залишилася кінцевій частині на пасма, органічний сердечник видаляється в результаті вирубки. Після цього попарно укладають вільні пасма таким чином, щоб кожна пасмо одного каната розташовувалася між двома суміжними пасмами іншого. 

Наступний крок - безпосередньо процес заплітання вільного кінця каната з вирубкою третини частини дротів після другого вплетення дротів, щоб запобігти утворенню потовщення місця зрощування. Кількість вплетених дротів визначається окремими пасмами вільних кінців зрощуються тросів, що визначається відповідними нормативними документами. 

Закладення кінців канатних строп проводиться за допомогою застосування з'єднань втулкового типу методом опресування або за допомогою гільзи з труб (гільзокліновое з'єднання).

Правила безпеки

Зрощування вантажних канатів не можна виробляти, але при вантажно-розвантажувальних роботах кінці тросів зношуються швидше, тому фахівці радять купувати канати із запасом на 5-10 м. У деяких випадках слід утворити петлю на сталевому канаті. Це можна здійснити за допомогою зрощування, але через те, що ця операція трудомістка, практичним вважається монтаж затискачів. З'єднання на затискачах відрізняються підвищеною надійністю і практичністю.

Краще купувати сертифіковане такелажне оснащення, на якому відсутні пошкодження, вузли та пориви пасом. Від якості вантажопідйомного обладнання залежить здоров'я і безпека людей, цілісність і збереження матеріально-технічних цінностей.

Підйом вантажу відноситься до небезпечних видів робіт, що пов'язане з ризиком його падіння, пошкодження або нещасних випадків. Щоб запобігти цій проблемі, треба кожні 5-10 днів проводити перевірку, яка є обов'язковою. Завдяки цьому можна запобігти ризику обриву в процесі транспортування обладнання, будматеріалів, металопрокату та інших вантажів.

Під час огляду обов'язкове відбраковування при виконанні будь-якого з наступних умов:

Для канатних стропів:

  • обрив однієї з пасом каната;
  • видавлений назовні сердечник;
  • знос зовнішнього шару дротів троса, якщо він зносився на 40% і більше.

Для ланцюгових стропів:

  • одне або кілька ланок деформувалося на 5% або більше від початкового значення;
  • діаметр ланок зменшився хоча б на 8%;
  • на гаках немає запобіжних замків.

Також важливо тримати під контролем стан кріпильних компонентів. Їх слід бракувати при:

  • на поверхні з'явилися тріщини;
  • утворилися вм'ятини або знос зменшує перетин на 10%;
  • деформація на 5% і більше.