У будь-якому механізмі вантажопідйомного типу повинен бути присутнім трос або сталевий канат. Міцний і еластичний він виконує основний функціонал, при цьому відчуваючи максимальні навантаження. Звиті зі сталевих проволок троса під час використання схильні обов'язковому зносу. Взаємне тертя дротів призводить до їх витончення і прискорює руйнування. Одночасно з цим регулярно відбуваються неминучі процеси корозії металу. Захистити від прискореного зносу канатної продукції допомагає мастило сталевих канатів, що наноситься при її виготовленні. Але якщо канат без покриття і без змащення, то це загрожує певними наслідками.

Основне призначення канатного мастила

Згідно практиці, період бездоганної експлуатації правильно змащених виробів вище більш, ніж на 60%. Сталевий трос без покриття, але з якісною мастилом відрізняється підвищеною стійкістю до корозії, менше піддається впливу сили тертя, як зовнішньої, так і внутрішньої. Акумулюючи мастильний матеріал, сердечник каната віддає його поступово, протягом тривалого часу.

Враховуючи все зазначене, можна зробити висновок, що головне призначення канатної мастила:

  • захист від руйнівного впливу корозії металу;
  • мінімальний вплив сил тертя під час використання.

Крім цього, мастило забезпечує захист органічного сердечника від гниття, що теж продовжує термін використання виробів з металу.

Типи канатної мастила

Канатна 39у - випускається в досить широких масштабах: в 1982 р. її випуск склав близько 50 % від загального випуску всіх інших канатних смазок (без урахування просочень). Разом з мастилом 39у не менш широко використовують канатні мастила БОЗ-1 і торсиол-35.

За зовнішнім виглядом мастило 39у нагадує щільну липку мазь чорного кольору. Вона працездатна в досить широкому інтервалі температур. але не нижче -25 ° С (якщо температура нижче цього показника, то мастило 39у не забезпечує нормальну експлуатацію канатів). Цей вид мастила рекомендований для використання в тропіках. Хороша водостійкість і підвищена адгезія до металу обумовлюють хороші консерваційні властивості мастила. Крім цього, вона досить ефективно зменшує знос сталевих канатів. Завдяки всього перерахованого, виходить продовжити терміни між нанесенням мастила 39у на канати. Ця речовина застосовують для рудничних і бурових канатів, тросів підйомно-транспортних машин і інші.

Канатна БОЗ-1 - мазь дрібнозернистої текстури чорного кольору. Вона нагадує мастило 39у за властивостями, призначенням і специфікою використання. Цю речовину використовують при виготовленні сталевих канатів. Воно абсолютно можна порівняти з іншими канатними мастилами загального призначення.

Торсиол-Зб - це однорідна м'яку мазь бурого (чорного) кольору. На ринку є дві модифікації мастила марок Л і Б, які трохи відрізняються за складом. Пенетрація мастила торсиол-35А при 25 ºС дуже нагадує 235. Торсиолы-35 призначаються для нанесення на сталеві канати шахтних підйомних установок при їх виробництві. Мастилі торсиол-35Б присвоєна вища категорія — державний Знак якості.

За призначенням та особливостями застосування торсиолы-35 близькі до мастилі 39у, але все ж є деяка відмінність - у них краща стійкість до морозу. Торсиол-35 зберігає працездатність при температурах до -35, і навіть до -40 °С. Вона підходить для ефективного застосування в південній і середній кліматичних зонах цілорічно. До складу торсиола-35 вводять буровугільний і торфяною воски, що підвищують адгезію і стійкість до старіння.

Щоб змастити сталеві канати при використанні, на ринку з'явилася мастило торсиол-35Э. Щоб її приготувати необхідна мастило з температурою спалаху у відкритому тиглі як мінімум 180 ºС. В її складі є присутній розчинник (перхлоретилен), завдяки якому мастило глибоко проникає вглиб каната. Коли розчинник випаровується, всі пасма і дроту залишаються покритими тонким шаром мастила.

Коди мастила сталевих канатів

Код мастила

Органічний сердечник

металевий Сердечник пасма

металевий Сердечник в цілому

Пасма каната

Канат

S(A)

без змащення

без змащення

без змащення

без змащення

без змащення

AO

змазаний

змащені

без змащення

без змащення

без змащення

A1

смагаз

змащені

без змащення

змащені

без змащення

A2

змазаний

змащені

змазаний

змащені

змазаний

A3

сманаз

змащені

без змащення

без змащення

змазаний

A4

без змащення

без змащення

змазаний

змащені

без змащення

A5

без змащення

без змащення

змазаний

змащені

змазаний

A6

без змащення

без змащення

змазаний

без змащення

змазаний