При використанні сталевих канатів для підйому і переміщення вантажів слід періодично проводити їх огляд і заміну. Випадки, за яких трос слід негайно вивести з експлуатації через високий ризик виникнення аварійної ситуації, описані у спеціальному документі 012-97. Він містить норми бракування різних видів вантажопідіймальних елементів.

Норми бракування сталевих канатів

При визначенні безпеки використання вантаженесучих елементів враховуються:

  • зношування внутрішніх і зовнішніх структур,
  • кількість і характер розривів дротів на вказаному проміжку виробу,
  • місцеве зменшення перерізу кабелю і дротів,
  • пошкодження, що викликані корозією,
  • залишкове подовження у порівнянні з початковою довжиною,
  • наявність зон скупчення обривів дротів,
  • розриви пасм,
  • зміни довжини витків і відстані між ними,
  • наявність типових пошкоджень (зламів, випинання дротів, хвилястості),
  • деформації, викликані перегрівом або переохолодженням структур.

Приводом для негайного виведення з експлуатації каната є:

  • зменшення зрізу зовнішніх зволікань на 40% і більше, незалежно від довжини зношеної ділянки;
  • зниження або збільшення загального розміру зрізу стропа на 7%, у порівнянні з номінальною;
  • пошкодження сердечника на 10% від початкового діаметру або на 3% — для тросів що мало крутяться;
  • обрив і зниження міцності дротів, що перевищує допустимі норми;
  • сплощення стропа по довжині;
  • підвищена хвилястість, викликана закручуванням поздовжньої осі виробу по спіралі;
  • випинання трьох і більше елементів на проміжку, рівній довжині 6 діаметрів каната;
  • при утворенні зламів, перекручення, загинів, кілочків, значно знижують міцність виробу.

 

Як провести оцінку сталевого каната

Від правильної оцінки стану сталевих тросів безпосередньо залежить безпека працівників. Терміни її проведення: 1 раз в декаду або кожен раз перед початком використання підйомних механізмів, а також при сертифікації. Огляди на предмет браку проводяться ліфтерами, кранівниками, машиністами, слюсарями, електромонтерами та інженерами. Застосування дефектоскопів дозволяє виявити іржу, втрату перерізу, стирання і обрив елементів.

При перевірці стану сталевих тросів підвищену увагу приділяють проблемним зонам, що включає ділянки закладення кінців, кріплення, зношені частини та відрізки, що проходять через вирівнюючі конструкції.

Виріб не придатний до подальшого використання, якщо підпадає під такі норми:

  1. На 40% і більше зменшився перетин зовнішніх дротів, незалежно від протяжності дефектної області.
  2. Присутні обриви сердечника або його внутрішній знос. Область пошкодження становить понад 10% від номінального розміру (для малокрутящихся виробів – 3% і більше).
  3. Обірвано одне або кілька пасом.
  4. Діаметр троса збільшився на 7%. Відбувається в результаті набухання сердечника під дією вологи і його подальшого замерзання.
  5. Виріб сплющився по довжині.
  6. З'явилася хвилястість, видима по поздовжній осі. Особливо небезпечно, коли збігається спрямування таких хвиль та звивки троса.
  7. Виріб розшарувався на ділянці, рівній по протяжності його шести діаметрам.
  8. Присутні заломи, перегини, перекручення, дефекти звивання кошикоподібної форми.
  9. Розірвані 2 і більше дротин на ділянці, рівній по протяжності шести діаметрам виробу.
  10. В межах довжини каната, рівній тридцяти його діаметрам, обірвані 16,6 % дротів (для вантажелюдських і людських підйомних установок) і 33,3 % дротів – для вантажних.
  11. Виявлені ознаки деформації під впливом температури – сажа, обвугленість, зміна кольору.
  12. Виріб подовжився на 0,5% від робочого розміру або більше.

При внутрішньому контролі браку необхідно перевіряти стан змащення внутрішніх елементів і сердечника, враховувати ступінь корозії, зминання й обриви. Якщо для підйому вантажу використовується 2 канати одночасно, то кожен з них оцінюється окремо. Заміну забракованих виробів проводять у найкоротший термін.

Бракування в залежності від зносу, корозії

Візуально знос має такі ознаки: зникають западини між дротами, з'являються плоскі грані зовнішніх елементів змінюється колір – з'являється нетиповий металевий блиск. Канат бракується відповідно до таких норм:

  • зменшився діаметр зовнішніх дротів на 40 % і більше;
  • загальний діаметр виробу зменшився на 7% від норми в результаті стирання дроту або пошкодження корозією, навіть якщо немає видимих розривів;
  • зменшилася товщина зовнішньої дроту в закритих конструкціях на 50 % і більше.

Довжина зношених і корозійних ділянок не враховується при оцінці браку.

Методи проведення контролю якості сталевих канатів

Контроль якості сталевих конструкцій, що випробовують максимальні навантаження і потрапляють під дію зовнішніх несприятливих чинників, проводиться відповідно до вимог, викладених у відповідних нормативних документах.

Перелік робіт за оцінкою придатності сталевих канатів припускає проведення декількох видів огляду, до числа яких входять:

  1. Візуальний огляд. Метод включає огляд каната за допомогою спеціальних оптичних пристосувань. Цей метод не дає можливості оцінити міру зносу виробу, але дозволяє знайти пошкоджені в процесі експлуатації ділянки дротів.
  2. Непрямі дослідження. Цей метод припускає проведення непрямої оцінки технічного стану виробу. За основу береться інтегральна методика дослідження за кутовими й лінійними деформаціями.
  3. Дефектоскопічні процедури. При оцінюванні придатності каната застосовуються дефектоскопи, принцип роботи яких грунтується на ультразвуковій або рентгенівській діагностиці або магнітоскопії. Цей метод дозволяє знайти обрив дротів в пасмах, відмітити ділянки, знос яких перевищує нормативні значення.
  4. Інструментальні операції. За допомогою цієї технології вдається виявити відхилення від норми прямолінійності, а також оцінити міру зносу троса. Прилади дають можливість заміряти подовження каната на одній ділянці або по усій протяжності, а також упізнати переріз (поперечний діаметр проволікав) каната.

Відбраковування тросів при різних умовах експлуатації

Однією з причин відбракування сталевого стропа є збільшення його довжини більш ніж на 5%, у порівнянні з робочою довжиною. Троси, що використовуються на тертьових шківах, подовжуються з досить високою швидкістю. Така деформація може призвести до вислизання одного зі стропів навіть при оснащенні шківа натяжним механізмом.

Відбраковування несучих тросів і відтяжок відбувається при подовженні в процесі роботи відрізка довжиною 6 діаметрів, на 9%. Збільшення довжини свідчить про наявність критичних дефектів, здатних стати причиною аварійного обриву виробу.

Також причиною виведення з експлуатації сталевого троса є виявлення ознак теплового впливу, представлених:

  • зміною кольору певної ділянки виробу,
  • залишками сажі,
  • розплавленими й обгорілими елементами.

Подібні дефекти можуть виникати під впливом аварійних струмів, бризок від зварювання, впливом розжареного або розплавленого металу.

Сталеві троси, що використовуються в підйомних конструкціях закритого характеру, повинні негайно вилучатися з роботи, відповідно до вимог норм бракування, у разі:

  • появи видимої вади зовнішніх дротів в замку;
  • зношування по висоті зовнішньої дроту більш ніж наполовину;
  • обриву 12-ти фасонних зовнішніх дротів на всій робочій довжині виробу або 3 на ділянці, що дорівнює 30 діаметрам;
  • виходу з замкової структури одного з зовнішніх елементів.

Вибракування вантаженесучих малокрутящихся елементів, що використовуються в ліфтових пристроях, проводиться при обриві 8 дротів на ділянці довжиною 30 діаметрів каната та 4 – на проміжку, рівній довжині 6 діаметрів. При використанні двох канатів для кріплення кабіни можлива заміна тільки більш зношеного з них.

Дотримання норм бракування сталевих тросів допоможе вам уникнути аварійних ситуацій на виробництві та забезпечить безпеку роботи.