Вантажозахватні стропи - відрізки канатів, ланцюгів або текстильних стрічок, які з'єднані в кільця або оснащені навісними і вантажозахоплювальними кінцевими елементами. Їх використовують для обв'язки, кріплення, навішування вантажу до вантажопідйомного устаткування. Також вони гарантують швидке і надійне кріплення вантажу.

Основні види стропів: ланцюгові, канатні та текстильні

Канатні стропи - найбільш популярна категорій виробів. Робоче тіло складається з канатів довжиною 1-50 м, які сплітаються в Стренга з багатьох дротів одного діаметра зі сталі. З урахуванням виконання фіксують кінцевих петель, канатні стропи бувають спресованими та заплітається, а з урахуванням задіяних гілок - з одного або багатьма гілками. Найчастіше один з кінців вироби оснащений карабіном, а другий - крюком. У моделях з багатьма гілками з'єднання карабінів відбувається до сталевому кільці. Оптимальне число гілок і варіанти захоплення вантажу підбирають окремо для кожної конкретної ситуації.

Крім Цього, в цій категорії є види строп з кільцевих та чалочних побудовою. Вони можуть бути використані окремо або об'єднані в канатні вузли універсального типу.

Канатні стропи можуть переміщувати будь-які види підйомних виробів: звичайні, важкі та дуже важкі, оснащені кільцями, скобами, вушками. З цієї причини вони можуть бути укомплектовані різними захопленнями. Таке обладнання не боїться навантажень динамічного типу при температурі -40 0С ... + 45 0С.

Всі канатні стропи надійні, гнучкі та доступні.

Ланцюгові стропи також популярні, але їх використовують найчастіше для будівництва і навантажувальних робіт. Тіла цих виробів складають ланцюга зталі зі зварними ланками. Підвищена міцність і гнучкість дозволяють переміщати вантажі з гострими краями та великою масою - до 67 т. Їм не страшна кислотне і лужне середовище, а також температура в межах -45 0С-400 0С. Строповка рухлива, тому її можна використовувати там, де не підходить використання інших видів строп.

Ланцюгові стропи важкі, але їх вага можна зменшити з допомогою застосування високотехнічних сплавів. Вони безпечні, зручні у використанні та універсальні.

Текстильні стропи визнані найсучаснішими та ощадливими пристосуваннями з міцних поліестерових матеріалів зі стрічковим або круглим плетінням. Їх можна використовувати для переміщення вантажу будь-якого розміру і ваги, в числі яких і тих, які легко деформуються, тендітних і ін. Міцна синтетична тканина може витримати до 15 т, але при цьому гострі краї та шорстка поверхня небезпечна для них. З цієї причини на стропах частина є чохли, які запобігають стирання.

Такі стропи маловагі, гнучкі та підходять для використання при температурі -60 0С ... + 100 0С. Вони не бояться нафти, кислотного середовища, розчинника та інші.

Особливості стропування труб

У стропування труб є певні особливості: 

  1. Власник крана або експлуатуючою організацією повинні розробити способи правильного стропування та зачіплювання вантажів, і навчити стропальників.
  2. Схеми стропування, графічне зображення способів стропування та зачіплювання вантажів повинні бути видані стропальникам і кранівникам або вивішені у місцях виконання робіт.
  3. Власником крана або експлуатуючою організацією також повинні бути розроблені способи обв'язки деталей і вузлів машин, що переміщуються кранами під час їх монтажу, демонтажу та ремонту, з указівкою застосовуваних при цьому пріспособлений, а також способів безпечної кантовки вантажів, коли така операція здійснюється з використанням крана.
  4. Схеми стропування та кантовки вантажів і перелік застосовуваних вантажозахоплювальних пристроїв повинні бути приведені відповідно до регламенту.
  5. Стропування металопрокату та пиломатеріалів повинна проводитися відповідно до схем стропування.
  6. Для стропування призначеного до підйому вантажу повинні застосовуватися стропи, відповідні ваги та характеру вантажу, що піднімається, з урахуванням кількості віток і кута їх нахилу. Стропи загального призначення слід підбирати так, щоб кут між їх гілками не перевищував 90 градусів.
  7. При стропування вантажу стропа накладати на основний масив вантажу без вузлів, перекруток і петель, під гострі ребра вантажів підкладати спеціальні підкладки, які захищають стропи від пошкоджень, обв'язувати вантаж так, щоб під час його переміщення виключити падіння його окремих частин і забезпечувалося його стійке положення при переміщенні. Стропування довгомірних вантажів слід проводити як мінімум в двох місцях.
  8. Зачіплювання залізобетонних виробів, а також інших вантажів, з петлями, римами, цапфами, виробляти за все передбачені для підйому у відповідному положенні петлі, рими, цапфи.

Описати спосіб обв'язки - "на удавку"

Це один з найпопулярніших спосіб стропування. Передбачає створення петлі навколо вантажу, причому один кінець стропа має бути пропущений через інший. Також можливе використання спеціальних гаків. Затягування петлі відбувається під власною вагою транспортованої продукції. Строповка "на удавку" підходить для використання з усіма видами стропів. Дана схема обв'язки застосовується при роботі зі штучним вантажами окремо та у зв'язці.

Щоб було зручно формувати петлі, застосовуються особливі гаки - для канатних строп чокерного, для ланцюгових - з широким зевом, для текстильних - з плоскою майданчиком.

Сильна сторона цього способу - відсутність потреби формувати петлю заздалегідь. При використанні текстильних строп важливо, щоб стрічка не перекручувалася і лягла в зів гака рівно. При роботі з канатними стропами з чокерного гаками можна вибрати варіант, при якому гак вплетений в петлю, або коли гак знаходиться на тілі стропа. Другий варіант більш зручний, універсальний. При виконанні підйомних робіт використовується чокерного гак, обладнаний пластинчастим замком-запобіжником. Вибираючи стропи для обв'язки "на зашморг" важливо врахувати понижуючий коефіцієнт 0,8. Це означає, що вантажопідйомність стропа при цій схемі знижується на 20%.

Залежність вантажопідйомності стропа від способу обв'язки

Вантажопідйомна стропа, яка для стандартних умов вказана на етикетці, змінюється з урахуванням способу обв'язки вантажу. Спостерігається така залежність:

  • затягування вантажу петлею - на 20% менше вантажопідйомності від вказаної на етикетці;
  • вільне укладання на 2 стропах - плюс 100%;
  • кут між гілками 45º - менше на 10%;
  • кут між гілками 90º - менше на 30% 

У разі, коли при обв'язці є кілька умов, які змінюють вантажопідйомність, вони підсумовуються. Так, при затягуванні довгомірного вантажу 2 петлями при куті між гілокі 45º, для кожного стропа вантажопідйомність слід зменшити на (20+30) 50%.