У тих випадках, коли доводиться мати справу з натягненням троса, використовується спеціальний технічний пристрій, який називається талреп. Це пристосування є металевим виробом циліндричної форми з різьбовими отворами.

У нього з обох боків укручуються гвинти, що мають протилежне різьблення (один ліве, інший праве). На їх кінцях можуть бути крюки або вушка, за які зачіпляється трос. Угвинчування гвинтів призводить до його натягнення.

Що таке талреп і для чого він використовується?

Спочатку цей кріпильний засіб використовували у сфері вантажних перевезень по морю. Він дозволяв надійно закріпити й утримати вантаж. Зараз це кріплення використовується при стягуванні, в різного виду будівельних роботах, під час монтажу опор.

Дане пристосування виконує важливу функцію при обробленні такелажу. Тому кожну деталь виконують за вимогами до якості. Так, є два міжнародних стандарту  — DIN 1478 і DIN 1480, а також один російський  —  ДЕСТ 9690-71. 

Головне завдання талрепів — натяг. Цей кріпильний інструмент досить надійний. Проміжна ланка може утримати на собі вантаж в десятки тон без ознак втоми металу. Наприклад, модель ПТР-7-1, яка призначена для натягу сталевих канатів і тросів, витримує навантаження до 70 кН. 

Конструктивні особливості талрепів і їх види

Зазвичай внутрішня частина пристосування, виготовленого методом зварювання, кування або лиття, залишається відкритою. Це полегшує можливість правильного регулювання міри натягнення троса. Але якщо передбачається використати талреп в несприятливих умовах, де існує ризик попадання на різьблення сміття або вологи, циліндр роблять закритим. У будь-якому разі він складається з наступних складових:

  • корпуса,
  • гвинтів з правим і лівим різьбленням,
  • їх оголовків у вигляді кільця, вилки або крюка.

Деталі не робляться «на око». Кожна з них повинна відповідати вимогам стандартів DIN 1480/DIN 1478 (міжнародні) або ДЕСТу 9690-71 (на території колишнього Радянського Союзу). Стара назва виробу, кінці гвинтів якого були забезпечені петлями довгастої форми, – проміжна ланка або талреп ПТР 7-1. Далі йшли цифри, які означали величину максимального навантаження в тона-силі (наприклад, Т 30-01 означало 3 тс).

У сучасних моделях навантаження позначається в кН (кілоньютонах), тобто той же показник Т 30-01 означає 30 кН. Щоб вибрати виріб, що відповідає передбачуваному навантаженню, необхідно попросити у продавця пристосувань спеціальну таблицю. У ній виробник вказує, на яке максимальне навантаження розрахована кожна модель.

При виборі талрепу слід звертати увагу не лише на навантаження, що витримується їм, але і на діаметр різьблення гвинтів. Наприклад, в моделях М8, 10, 12, 16, 20 цифра означає діаметр в міліметрах. Якщо передбачається використання пристосування поза приміщенням (що найчастіше і буває), усі його складові піддаються оцинкуванню.

Відповідно до вимог ДСТУу 9690-71 випускаються типи стягуючих пристроїв з муфтою:

  • закритою (ОЗ);
  • відкритою (ОС);
  • штампованою (ОШ).

Вони бувають забезпечені:

  • вилкою-вушком (ВВ);
  • вушком-вушком (ВВ);
  • вилкою-вилкою (ВВ).

Талрепи, що використовуються на водних видах транспорту, мають ще й інший вигляд оголовків :

  • вилка-гак (ВГ);
  • гак-вушко (ГВ);
  • гак-гак (ГГ).

Для виготовлення муфт використовується вуглецева і магнітна сталь. Щоб захистити від тертя дотичні поверхні пристосувань, їх покривають графітовим мастилом. Фіксуються вушка, гаки, вилки за допомогою гайок.

Талрепи, що відповідають стандарту DIN 1480, конструктивно не мають істотних відмінностей від виробів, для виготовлення яких застосовується ДЕСТ 9690-71. А ось ретчет є ланцюговим великогабаритним виробом. В якості закріплюючого елементу в ньому використовується храповик (тріскачка). Сфера його застосування – з'єднання віддалених один від одного об'єктів.

Загальні правила експлуатації усіх видів талрепів

При використанні виробу необхідно ретельно стежити за тим, щоб величина сили, що впливає на нього, не перевищувала допустимі норми. Інакше може статися його деформація, що відгукнеться розривом. При виникненні прецеденту слід замінити пошкоджений елемент і зменшити зусилля. Перш ніж приступити до роботи, необхідно:

  • чітко визначитися з передбачуваною вагою,
  • вибрати те, що відповідає умовам роботи виробу,
  • переконатися, що навантаження відбувається виключно по лінії осі, оскільки конструкція пристосування на бічні навантаження не розрахована.

Перед експлуатацією талрепу потрібно провести профілактичні роботи, що полягають в :

  • промиванні його бензином,
  • поліровці кругом з повсті,
  • нанесенням мастильного матеріалу з присадками з графіту і бісульфату молібдену.

В процесі роботи виріб необхідно час від часу промивати прісною водою, щоб змити солі, що потрапляють на нього.