У наші дні складно собі уявити логістичні роботи без використання засобів механізації. До них відносяться різні лебідки, автомобільні, корабельні, будівельні, портові крани та інші підйомні механізми. Всі перераховані засоби забезпечені вантажозахоплювальними пристроями, необхідними для фіксації предметів на час їх підйому і переміщення. До них відносяться і канатні стропи.
Незалежно від конструкції вантажозахоплювального пристрою до них пред'являються такі загальні вимоги:
- вага переміщуваного вантажу не повинна перевищувати номінальне навантаження, гарантоване виробником (добре, якщо буде запас міцності);
- конструкція вантажозахоплювального пристрою обирається виходячи з умов експлуатації, температури і особливостей товару, щоб не допустити його пошкодження;
- будь-який ремонт такелажу не допускається — лише заміна на новий;
- канат повинен мати відповідне технічним умовам заводське маркування.
Воно включає повну назву виробника, заводський номер аксесуара, допустиме навантаження, місяць і рік чергових випробувань.
Канатні стропи
Цей вид аксесуарів характеризується міцністю і широким діапазоном робочих температур, тому може використовуватися для роботи з важкими об'єктами в будь-яку пору року.
Відрізняються кількістю окремих сталевих канатів (гілок) і їх формою. За кількістю гілок вони бувають одно-, двох-, трьох- і чотиригілковими. Останні можуть як забезпечуватися двома врівноважуючими блоками, що запобігають перекіс предметів з чотирма точками кріплення в процесі підйому, так і не мати їх. Кожен аксесуар забезпечений гачком-засувкою.
За формою стропи діляться на петльові та кільцеві. Вони випускаються без гаків. Допустиме навантаження на такелаж визначається діаметром троса і товщиною матеріалу, з якого виготовлені гаки. Наприклад, для каната з мінімальним діаметром 8,1 мм вага майна, що піднімається, не перевищує 1,6 т., А для троса діаметром 46,5 мм — досягає 50 т.
Позначаються пристрої буквами і цифрами. Нижче наведено кілька прикладів.
- СКП20 — строп канатний петлевий, максимальна здатність навантаження 20 т.
- СКК16 — строп канатний кільцевий, номінальна вантажопідйомність 16 т.
- 4СК50 (4 — кількість гілок, СК — строп канатний, допустима маса майна 50 т).
Довжина такелажу досягає 50 м в залежності від потреб замовника.
Ці пристрої більш довговічні в порівнянні з іншими вантажозахоплювальними пристроями і більш надійні, оскільки трос, на відміну від ланцюга, приходить в непридатність поступово. Тому його можна завчасно вивести з експлуатації, не чекаючи повного руйнування.
Особливостями розглянутих пристроїв є недостатня для багатьох застосувань гнучкість, що особливо проявляється в тросах великого перерізу. Тому канатні пристрої не використовують для навантаження тендітних предметів. Ці пристрої не повинні експлуатуватися при зменшенні діаметра троса в результаті зносу на 7% і більше порівняно з паспортним значенням. Або якщо розглядуємий параметр перевищить 10% внаслідок обриву центрального сердечника.
Ланцюгові вантажозахоплювальні пристрої
Ці пристрої відрізняються від розглянутих вище тим, що в них замість тросів використовують ланцюги. Їх характеризує найбільша міцність і гнучкість. Кількість гілок також може бути від 1 до 4-х. Крім того, випускається такелаж універсального (кільцевого) типу, який використовуються для навантаження продукції обв'язкою.
Приклади позначення: 1СЦ32х116, 31,5 — строп ланцюговий одногілковий, калібр ланцюга 32х116, маса майна до 31,5 т. Ці пристрої застосовуються в роботі з предметами, забезпеченими транспортувальними петлями, гачками або рим-болтами.
В позначенні 32х116 перше число (в розглянутому прикладі 32) це діаметр ланки, а друге — максимальна відстань між його внутрішніми поверхнями, все в мм.
УСЦ 32х116, 50 — універсальний строп ланцюговий, калібр ланцюга 32х116, здатність навантаження 50 т.
Заявлені виробником характеристики виробів цього класу гарантуються в діапазоні температур від -40 до + 200 ° С. Захоплення можуть експлуатуватися і при температурах до +400 ° С, але при цьому їх здатність навантаження зменшується на 25%. Широкий діапазон робочих температур дозволяє використовувати ці вироби в металургії, наприклад при литті сталі.
Крім того, вони застосовуються переважно при транспортуванні залізобетонних плит, металопрокату, предметів з гострими краями і різної тари. Якщо використовувати для цього інший такелаж, то велика небезпека псування і товарно-матеріальних цінностей, і такелажу. Ці вироби менш надійні, ніж канатні, тому що виходять з ладу раптово. Тому їх необхідно ретельно оглядати перед кожним застосуванням. Вантажозахоплювальні пристрої повинні бути вилучені з експлуатації при збільшенні розміру ланки ланцюга більше 3% від номінального і при зменшенні діаметра більше 10%.
Ланцюгові аксесуари хоч і мають максимальну міцність, але дуже важкі, тому для їх експлуатації потрібна бригада досвідчених робітників.
Синтетичний такелаж
Стропи текстильні (в просторіччі рушники) використовуються для делікатного стропування м'яких і легких товарів, наприклад легкових автомобілів або палет в логістичних центрах. Виготовляються з капрону або поліестеру. За формою полотна діляться на текстильні і стрічкові, а по конструкції на петльові, стрічкові і гілкові. Останні можуть включати від 1 до 4 гілок, що закінчуються гаками-засувками. Нижче наведені варіанти маркування.
- СТП10 / 2000 (строп текстильний петльовий) гранична маса об'єкта 10т, розмір полотна 2000 мм.
- Аналогічно позначаються кільцеві аксесуари, тільки їх буквене позначення СТК.
- 4СТ6,3 (4-х гілковий строп текстильний) вантажопідйомністю 6,3 т.
Діапазон робочих температур становить від -60 до +100 ° С.
Розглядуємий різновид вантажозахоплювальних пристроїв характеризується відносною дешевизною, невеликою вагою, забезпечує чистоту і цілісність поверхні транспортуються об'єктів, дозволяє стропальникам працювати без рукавиць.
З недоліків можна відзначити низьку стійкість до впливу хімічно активних речовин, високих температур, відкритого вогню і ультрафіолетового випромінювання. Тому зберігати такі аксесуари доводиться в сухому затемненому місці, куди не проникає сонячне світло.
Не допускається використання синтетичних виробів, що мають розриви або порізи вздовж полотна довжиною більше 50мм, сумарна довжина яких становить більше 10% від загальної довжини стрічки. Також бракується такелаж з локальним розшаруванням довжиною понад 0,5 м з пошкодженням більше 3-х рядків.
Висновок
Різні вантажопідйомні механізми є технічними засобами підвищеної небезпеки. Порядок і умови їх експлуатації жорстко регламентуються наглядовими органами. Питання контролю технічного стану і можливості подальшого використання аксесуарів для підйому вантажів покладаються на організацію, яка експлуатує конкретний вантажопідйомний засіб.
Не повинні використовуватися вантажозахоплювальні пристрої, що мають такі пошкодження.
- Розпущені кінці тросів або синтетичних полотен.
- Злами.
- Закручування типу «баранчик».
- Обриви однієї або більше пасом.
- Вузли.
- Надриви і тріщини.
- Зміна форми гаків або несправності їх засувок.
Контроль технічного стану різних підйомних пристроїв і їх ремонт здійснюється профільними компаніями, які пройшли процедуру ліцензування.