Такелажні роботи практично завжди пов'язані з використанням сталевих канатів дротяного типу. Якщо їх правильно використовувати, то період експлуатації буде продовжено. Найчастіше зберігання канатів здійснюється в змотаному вигляді на котушки. При розмотуванні вироби не можна скидати з котушки окремими петлями.

Основні вимоги при монтажі каната

Головна вимога при монтажі каната - забезпечити його збереження від розкручування. Для цього потрібно виставити барабан з канатом на розмотувальний пристрій так, щоб барабанна вісь була розташована горизонтально. Кінець каната, який змотується, повинен знизу або зверху барабана сходити, який під час намотування барабана повинен пригальмовувати.

Між барабанами повинна бути дистанція максимум 300 діаметрів каната. Під час установки він повинен згинатися мінімальне число раз, особливо це стосується знакозмінних перегинів.

 

Як правильно розмотати сталевого каната з барабана

При розмотуванні каната, треба перевірити, чи немає на ньому шлюбу виробництва. Це важливо, оскільки не можна використовувати на крані виріб з браком. Самий поширений дефект - у каната переріз не кругле, іншими словами, він сплющений або зрізаний; натяг пасів нерівномірне - одна з них перетягнута або не натягнута; западання або випинання дротів у пасмах через зміщення дротів при виробництві каната; іржа на поверхні каната, яка з'являється в результаті неправильного зберігання або відсутність мастила.

Для розмотування каната використовують різні обладнання. Під час роботи з підставками, які регулюються по висоті та є металевими, барабан з канатами треба надіти на вісь, яка закріплена на опорах гвинтів. Підставки можуть бути використані для барабана будь-якого розміру. Відрізок каната треба розмотати, пригальмовуючи барабан, які на горизонтальній осі обертається вільно. При цьому вільний кінець троса повинен сходити знизу барабана або котушки.

На підставці козлах вісь, яка пропущена через барабан, слід встановити зверху на підставки. Також можуть бути використані підставки у вигляді підстави з дерева або металу з вертикальною віссю, на яку здійснюється монтаж барабана. У деяких випадках, щоб полегшити обертання барабана між підставу і ребордою барабана, яка до нього прилягає, треба розташувати обертові опорні катки, опори яких заздалегідь закріпити до основи підставки.

Якщо обсяг робіт невеликий, то можна використовувати дерев'яні козли. Якщо канат вирішено розмотувати навісу, то до опори кріплять вісь, а барабан треба встановити на вертикальну вісь, через яку за допомогою особливої петлі конструкцію можна буде підвісити до гака. Також допустимо встановити горизонтально вісь барабана, не використовуючи опору і закріпити на стропах, які з'єднані зверху траверсою.

Розмотувати канат краще з горизонтальної осі, що дозволить запобігти його довільне зісковзування.

Для відмотування відрізка троса, бухту слід обертати навколо горизонтальній осі, яка спирається на козли, або перекочувати бухту в сторону, яка протилежна від кінця каната.

Щоб запобігти налипання на канат бруду і подальшого прискорення його зносу, не можна розмотувати виріб на землі або підлозі. Але при цьому допускається підкладання під нього дерев'яні щити або швелер, на якому роблять розмітку з метою визначення довжини намотуваного шматка каната.

Також варто уникати ситуації, коли трос розмотується необережно - він формує петлі, деформується та отримує пошкодження механічного типу, які виправити не можна. Якщо ж петлі все ж утворилися і не були своєчасно виправлені, трос з органічним сердечником буде зіпсований - залом викликає в майбутньому зміщення при розтягуванні каната, перекручування і спучування з пасом дроту. Такий виріб в експлуатації не буде безпечним, а період його використання досить обмежений.

Догляд за канатами: регулярна мастило

Завдяки постійній мастилі канатів про час використання набагато збільшує період їх експлуатації. Мастило забезпечує захист кагати від корозії та зменшує його знос на барабані та блоках. Канати покривають змащенням при виготовленні по всьому перетину, а в процесі використання - суцільний безперервної плівкою товщиною 0,1 мм. Як мастил застосовують ТОРСИОЛ-55, ГОСТ 20458-75, ТОРСИОЛ-35, БОЗ-1 за технічною документацією.

Температура мастила при її нанесенні на канат має бути 80-100°С. Канат перед нанесенням мастила слід очистити від старої та бруду різними способами. Найпростіший - очищення сталевими щітками та бавовняними кінцями.