Канатні стропи використовуються для виконання робіт з навантаження/розвантаження, будівельних і монтажних операцій, підняття і транспортування вантажів. Вони підходять для роботи при температурі -40 .. + 300 ° С. Популярність цих пристроїв можна пояснити надійністю і стійкістю до постійних навантажень. При цьому канат руйнується поступово, тому, деформаційні зміни можна визначити і досить оперативно провести його заміну.
При необхідності, канатні вироби можна замінити ланцюговими або текстильними.
Виготовляються канатні стропи двома методами: опресуванням в алюмінієву втулку і заплітанням. Кожен з них розглянемо більш докладно.
Види канатних стропів
Відрізняються канатні стропи за матеріалом, з якого вони виготовлені, та за кількістю гілок. Для плетіння каната використовуються дротb різного діаметру. У країнах СНД найбільш популярні металеві стропи, які сумісні з різними вантажними машинами та захватними пристосуваннями. Існують такі типи канатних стропів:
- СКП (двопетльовий). Найбільш популярний різновид продукції, який завжди знайдеться на великому будмайданчику. Завдяки їм відбувається строповка типових конструкцій. Петльова стропа (чалка) складається з каната і має на кінцях петлі. Вантажні чалки можуть проходити в вушка і отвори, тому можна їх використовувати в якості універсальних вантажопідйомних виробів. Вантажні стропи УСК1 використовуються для кріплення до гака крана. У порівнянні з аналогами кільцевого типу мають меншу вантажопідйомність при такому ж діаметрі перетину каната.
- СКК (кільцеві) - строп канатний кільцевий, має різний діаметр троса, який з'єднаний в кільце. Навішується на гак крана, використовуються, коли необхідно закріпити/взяти вантаж "на удавку".
- Канатні 1СК одногілковий. Вантажопідйомна гілка виготовлена із сталевого каната методом опресування або ручного заплітання. Продукція може комплектуватися гаками, скобами, кільцями або коушами. Використовується для фіксації вантажів на гаку крана або як ремкомплект.
- Канатні 2СК двогілковий. Мають дві канатних гілки і застосовуються для кріплення вантажів гаками в вантажопідіймальному обладнанні. Вироби популярні в будівництві і транспортної галузі.
- Канатні 3СК трьохгілкові. Використовуються на складських майданчиках, в ангарах.
- Канатні 4СК чотиригілкові ( "павуки"). Це конструкція з чотирьох канатних віток і ланки РТ. Застосовуються в складській та будівельній галузях.
Стропи по типу закладення кінців каната діляться на:
- Опресованні алюмінієвими втулками на гідропресах. Для виробництва використовується жорсткий канат, який має невелику вагу. Розраховані на підвищені навантаження. Використовуються в основному для центрального стропування вантажів, стійкі до осьових навантажень і зносу
- Сплетені вручну з м'якого каната або з використанням спецобладнання.
Метод заплітання стропів
Метод заплітання - переплетення пасом каната таким чином, щоб кінці перепліталися між собою, забезпечуючи надійне з'єднання, в т.ч., за рахунок сили тертя. Стропи УСК (СКП), канатна гілка, вироблені методом заплітання, характеризуються такими властивостями: чим вище навантаження на петлю, тим сильніше торкаються один одного дроту, і тим вище розривне зусилля сталевих тросів. Переплетення і стик повинні бути ізольовані, що дозволяє запобігти ризику травмування коли стирчать дроти каната.
Заплітання канатних стропів проводиться м'яким дротом зі сталі, створюється своєрідний бандаж, який забезпечує плавний перехід від заплетеної області до робочого діаметра троса. Можна закрити місця заплітання пайкою із застосуванням м'якої термоусадочної трубки. У кожному з цих методів заплетення, канатні стропи без праці можна витягти з-під вантажу без травмування стропальника.
Опресовування стропів
Опресовування - закладення кінців каната в спеціальну втулку, для виготовлення якої найчастіше використовують алюміній. Втулка обжимається особливим чином, в ідеалі з чергуванням різних навантажень.
Крім обтискача в обертових вальцях під впливом статичного навантаження, поверхня втулки часто додатково вистукується Це необхідно, щоб дроти двох кінців каната укладалися з найбільшою площею контакту між собою та втулкою. Завдяки цьому збільшується сила тертя між дротами, що дозволяє витримувати великі навантаження на розрив. При цьому процес опресування часто механізований, це дозволяє економити час і скорочувати витрати на виробництво стропів.
Закладення кінців каната
Немає однозначної відповіді на питання, що краще, опресовування або заплітання. Кожен з методів має свої сильні і слабкі сторони. Тому, вибір канатного стропа з певним типом закладення кінців залежить від особливості виконуваних робіт.
Для північних регіонів краще підійде строп з заплітанням. Якщо доведеться працювати в помірному кліматі, де, до того ж не потрібна гнучкість стропа по всій довжині і немає особливих вимог до технології навантаження-розвантаження, доцільніше вибрати стропи з закладенням втулкою.