На лебідці використовувати можна синтетичний і металевий канат. Але завдяки особливості кожного з матеріалів, лебідки використовуються за різними принципами, для різних цілей і в різних сферах.
Що таке кевларовий трос?
Термін "кевларовий" став загальним ім'ям через одну з найпоширеніших марок на ринку матеріалів, які відрізняються підвищеною міцністю. Це схоже на ситуацію з позашляховиками, всі моделі яких називають джипами, а пристрої для копіювання - ксероксами. У підсумку це призвело до того, що багато людей опинилися в омані.
Використовується такий трос на лебідках для позашляховиків завдяки таким параметрам:
- зручність експлуатації: тросом не можна поранити руки, він не тоне, мала вага. Останній параметр досягається за рахунок легкого сплетення;
- кевларовий канат відрізняється підвищеною міцністю, в порівнянні з аналогічними виробами, але в процесі використання волокна штучного походження втрачають свою міцність;
- підходить для швидкої роботи;
- гнучкість, менше схильний до появи перегинів і перекручування;
- відрізняється меншою травмонебезпекою;
- є можливість намотати на кенгурятник, або прикріпити до багажника, але для цього слід перекинути через капот автомобіля, не намотуючи його на лебідку;
- для роботи не потрібні рукавички, але робити цього не варто;
- в разі розриву можна полагодити;
- використання в якості подовжувача. Канат з кевлара як самостійний засіб вивільнення авто застосовувати не треба.
У штучного троса є і недоліки, які не можна скидати з рахунків:
- через постійну сушку і використанні в складних умовах (відсутність сонячних променів) експлуатація вироби трохи ускладнюється;
- дрібні фракції гравію або піску ушкоджують структуру кевларових волокон;
- через дуже високі мінусові або плюсові температури застосування штучних волокон стає неможливим;
- дорожнеча;
- потребує догляду, оскільки не стійкий до бруду;
- період використання не більше двох-трьох років;
- в зимовий період при намоканні і подальшому замерзанні може просто вийти з ладу.
Особливості використання синтетичного троса
Синтетичний канат на лебідках використовують з наступних причин:
- він не важкий, тому повністю виключені перекручування і деформація, він легко намотується на барабан і не зісковзує з нього і за умови правильної фіксації;
- низький коефіцієнт натягу;
- виріб важить не багато, плаває у воді, його легко сплітати, крім цього, в процесі роботи руки не дряпаються;
- підвищена міцність, якщо порівнювати з аналогічними продуктами.
Краще кевлар встановлювати на нову лебідку. Якщо провести монтаж на стару лебідку, то це виразиться в таких наслідках:
- напрямні ролики треба змінити на клюз;
- тривалий термін експлуатації;
- доступність;
- не потребує догляду;
- барабан, який був подряпаний металевим тросом, замінити на новий або відполірувати. Якщо цього не зробити, то задирки на металі і подряпини будуть пошкоджувати штучний канат. Ролики не варто застосовувати з синтетикою, тому що існує небезпека закушування троса в кутах роликів.
Крім цього, такий канат вибирають завдяки тому, що він повністю безпечний для рук.
Для виробництва синтетичного виробу використовують високотехнологічне обладнання з жорсткого волокна штучного походження. З цієї причини трос відповідає світовим стандартам якості і може витримати серйозні навантаження навіть в екстремальних умовах.
За показниками міцності і надійності цей матеріал не гірше аналогів з металу і навіть краще за деякими характеристиками. Головна умова - правильно ним користуватися і зберігати, щоб забезпечити канату тривалий термін служби. Недостатня вага також дає свої переваги на автомобілях, які відрізняються чутливістю до маси, особливо в разі навантаження на передню вісь.
Якщо кевларовий трос для лебідки відрізняється підвищеною міцністю в порівнянні зі сталевим, то це не означає, що порвати його не вдасться. Але на відміну від сталі в тому, що в разі розриву штучних волокон, є можливість їх лагодження за умови використання обладнання для обплетення. Крім цього, такий канат не тоне і майже не вбирає вологу.
До мінусів синтетичних волокон відносять той факт, що вони хоч і трохи, але все ж можуть всередині утримувати вологу, що може додавати вагу або замерзнути в умовах холоду, в результаті чого лебідка перетворюється на лід.
Також волокна повинні бути скручені за правилами. У зв'язку з тим, що всередину можуть проникнути бруд і пісок, важливо доглядати за тросом і мити його при необхідності. Це важливо після використання в піску або бруду, коли абразивний матеріал може проникнути вглиб волокон, і послабити їх з середини.
Особливості застосування металевого троса
Сталь - це ідеальний матеріал для застосування в грязі, каменях і піску, вона менш схильна до стирання і зносу. Сталь більш доступна, і вимагає менших витрат. Але все ж зі сталевим тросом працювати значно складніше. Пояснити це можна не тільки великою масою: в процесі експлуатації на тросі можуть з'явитися задирки, які стануть причиною легкого травмування рук, тому з ним потрібно працювати тільки в рукавичках і одночасно з цим стежити, щоб рукавички не зачепило і не затягнуло в барабан при намотуванні.
При неправильної експлуатації на металевому канаті можуть з'явитися заломи, які в подальшому провокують обрив, після якого сталевий трос змітає все на своєму шляху і здатний завдати травми, які можуть навіть стати причиною летального результату.
Крім цього, ускладнюється правильне намотування на котушку барабана лебідки і тим самим зменшує міцність. Деякі водії рекомендують наносити тонкий шар мастила для ланцюга або WD-40, це забезпечує захист від вологи і подальшої корозії.
Такий виріб зі сталі стійкий до мінусових температур і рельєфу, а також не має потреби в трудомісткому обслуговуванні.
Рекомендації по вибору
Сталь треба вибирати, якщо лебідка вам необхідна "про всяк випадок" або часто користуєтеся нею в зимовий час.
Кевлар варто вибрати при активному використанні лебідки, і якщо найбільш часто вона застосовується навесні і влітку.
Сталь - хороший матеріал, але використовувати такий трос зможе не кожен. Безсумнівно, він міцний, але при цьому майже не пом'якшує ривки, яких не уникнути при буксируванні. Одночасно з цим гарантовані задирки і садна через тонкі сталеві дроти, з яких складається сам трос. Враховувати треба і тип кузова: так, для великого ЗІЛ-130 він добре підходить, а для сучасних транспортних засобів він не підходить.
Компактно розмістити такий виріб в багажнику досить складно: велика купа, яка іржавіє, сподобається не кожному. Також така іржа може лопнути через навантаження.
З кевларовими тросами набагато легше: вони невеликого розміру, легше, відрізняються естетичністю і стійкі до іржі. Саме сьогодні і популярні. Але важливо враховувати навантаження, його треба вибирати з урахуванням ваги яке буксирує авто - вона повинна бути з подвійним запасом як мінімум. На лебідках є стропи.