Сталеві канати широко використовуються в якості вантажних, тягових, несучих, стрілкових, вантових або інших пристосувань в підйомно-транспортних механізмах. Для кріплення канатів до конструкцій вантажопідйомного обладнання, а також для фіксації вантажів необхідна спеціальна обробка кінців виробів. До найбільш поширених видів такого закривання відносяться:
- запресовування фітингів;
- запресовування втулок зі сталі;
- запресовування втулок з алюмінію.
Така обробка дозволяє надійно закріплювати канати на вантажопідйомному механізмі.
Кінцева обробка сталевими фітингами
Ця операція становити собою з'єднання сталевого троса і сталевого фітингу з допомогою потужних пресів. Фітинги виготовляються з особливо міцної сталі й бувають різних форм і конфігурацій. Їх головний плюс — невеликий розмір. Міцність закладення кінців троса шляхом запресовування фітингів дорівнює 90 % його розривного зусилля. Виробничі потужності часто дозволяють виготовляти канати з закладення End stop та End stop з вушком.
Запресовування сталевих втулок
Даний спосіб вважається найбільш прогресивним зараз та може застосовуватися до всіх канатів, діаметр яких не перевищує 65 мм. Процедура виконується наступним чином:
- Трос вставляють у втулку овальної форми, зроблену зі сталі -20, і роблять з нього петлю.
- Край каната знову пропускають через втулку зі зворотного боку.
- Місце з'єднання обжимають так, щоб забезпечити його максимальну надійність.
Міцність такого кінцевого закривання залежить від ступеня шорсткості матеріалу, коефіцієнта тертя між контактуючими поверхнями, коректності установки заготівлі в штампі, способу і зусилля запресовування.
Після проведення запресовування необхідно:
- переконатися, що розміри петлі відповідають специфікації;
- перевірити місця з'єднання каната з втулкою на наявність тріщин, розривів та інших пошкоджень;
- упевнитися в стабільності положення троса у втулці.
В ході експлуатації каната також рекомендується періодично проводити подібні перевірки. А при використанні строп в умовах високої вологості варто оглядати втулки й на наявність окислення.
Запресовування алюмінієвих втулок
З допомогою втулок з алюмінію можна виробляти кінцеве закривання канатів діаметром до 90 мм. Дані втулки виготовляються з різних алюмінієвих сплавів: АДО, АД1, АД31, АМЦ. У зв'язку з цим обробка кінців канатів даними способом не проводиться, якщо виріб планується застосовувати при дуже високих температурах. Діапазон допустимих робочих температур — від -60 до +100°с. Якщо мова йде про втулки на тросах зі сталевими сердечниками, верхній поріг зростає до +150°C
Кінцеве закривання алюмінієвими втулками проводиться в тій же послідовності, що і запресування сталевих виробів. Для проведення процедури застосовуються преси з наступними показниками (перша цифра — зусилля, друга — діаметр стропи):
- 100 тн — 1,5-6 мм
- 300 тн — 7-16 мм
- 600 тн — 18-24 мм
- 1000 тн — 26-44 мм
- 2000 тн — 50-90 мм
Результати квазістатичного тестування на розтяг тросів, запресованих алюмінієвими втулками: 85-100 % руйнівної сили каната. При випробуванні на втому при розтягуванні стропи виносили приблизно 60 % від загальної кількості циклів. Перевірка алюмінієвих втулок і петель, отриманих в результаті запресовування, проводиться так само, як і перевірка сталевих втулок.
Крім класичних втулок циліндричної форми, також використовуються конусні вироби, запресовування яких спрощує витяг каната з-під вантажу, що складується в ході роботи.